Fjällnäs–Svalåtjärnen

Text: admin Foto:

Startplats:

Ta skidbussen eller bilen till Fjällnäs. Om du åker skidbuss, hoppa av vid Fjellnäs Högfjällspensionat och följ 84: an tillbaka några hundra meter tills ni når platsen där det oranga Nordic Ski-spåret korsar väg 84. Där finns en stor Nordic Ski Center informationstavla och parkeringsplatser för er som åker bil. Följ därefter spåret norrut.

Färdledare:

Medelsvår, 18-20 km, beroende på avslut. Ca 4-6 h
Lämplig dagstur med olika alternativ till avslut. Ni kan välja att åka tillbaka till Fjällnäs eller fortsätta mot Tänndalen eller Bruksvallarna. (Innan ni går, kolla på busstidtabellen så ni inte blir stående väntandes på ert slutmål)

Följ Nordic Ski-leden norrut från väg 84. Turen börjar väldigt brant men ni kommer snabbt upp för fjällsidan. Leden är kryssmarkerad hela vägen och när ni skidat uppför i cirka en kilometer genom skogen kommer ni till en korsning av skidspåren vid en raststuga, där ska följa leden åt höger i nord-västlig riktning mot Svalåtjärn. Ni har nu kommit ut på fjället och framför er har ni cirka sju kilometer av småkuperad skidterräng. Till höger, söderut, breder Anderssjöarna ut sig och norrut kommer ni att passera Skenörsfjället som är 1174 meter högt.
När ni når fram till Svalåtjärns vindskydd så kan ni välja att åka tillbaka samma väg ni kom, ta leden söderut mot Tänndalen eller nordöst mot Bruksvallarna. Det är ungefär lika långt och det går skidbussar till och från alla slutpunkter.

Mot Tänndalen:

Följ leden från Svalåtjärn som går söderut mot Andersborg och Tänndalen. I fem kilometer följer ni den västra fjällsidan på Stor- och Lillskarven tills ni når Andersborg. På en fin dag kommer ni att ha skidat med solen i ansiktet hela vägen! På Andersborg kan ni äta våfflor eller prova några andra lätta rätter som serveras, eller varför inte bara njuta en stund av den vackra utsikten över dalen nedanför och Rödfjället på andra sidan? Se Andersborgs öppettider i vinterguiden. När ni vill fortsätta följer ni leden mot Tänndalen och där den delar sig är det valfritt spår till Tänndalen! Ta det lugnt utför, det kan gå undan om man vill!

Mot Bruksvallarna:

Från Svalåtjärn följer ni leden i nordöstlig riktning mot Knallens toppstuga och Bruksvallarna. Efter knappt en kilometer passerar ni över skoterleden mot Ramundberget och sedan bär det uppåt mot en underbar utsikt på Knallens toppstuga på 1050 meters höjd där ni kan äta våfflor eller annan mat. Se öppettider i vinterguiden. Därifrån kan ni titta ner på byn Bruksvallarna och om ni blickar mot öster så ser ni Funäsdalsberget och byn vid bergets fot. Rakt i söder ser ni Storskarven, 1260 meter hög. I väster ser ni bland annat Hästkläppen och lite längre bort vid horisonten sticker Skarsfjället upp med sina 1594 m ö h. I norr ser ni Mittåkläppen med sin speciella karaktär. Därefter börjar nedstigningen som till en början är brant varför det är viktigt att ta det lugnt. Därefter åker ni lätt utför hela vägen ner till ICA-affären där skidbussen stannar.

Skriv ut som pdf vp1

vp1

Kontrollera alltid snö- och väderförhållanden innan avfärd.
Var extra uppmärksam när ni rör er utanför rösad led