15. Ramundberget – Bruksvallarna via Knallens toppstuga

Text: admin

Omväxlande tur som först går längs Ramundbergets östra sluttning till spårtorget nedanför Walles fjällhotell och sedan upp till Knallens toppstuga innan nedfärden till Bruksvallarna.

Startpunkt                           Fjällgårdsbanans bergstation
Längd                                   13 km
Typ av tur                            Envägstur
Typ av märkning               Kryssled

Från linbanans bergstation på kalfjället håller du till vänster där lederna delar sig. Följ sedan kryssleden söderut mot Bruksvallarna som går längs den östra sidan av Ramundbergets bergsrygg, cirka 4,5 km. (OBS Ta inte leden västerut som går till Ösjöstugan).

När du nått fram till änden av Ramundbergets sluttning och tittar ner på Bruksvallarna vänder leden tvärt mot sydväst och du fortsätter nedför fjället. Knappt en km senare, betydligt längre ner, kommer du till ett spårtorg, en korsning av många tur- och skoterspår. Du fortsätter där i samma riktning som du kom, men nu på kryssleden/Nordic Ski högfjällspår på andra sidan dalen uppför Hästkläppens sluttning mot Knallens toppstuga. Efter 1,5 km snett uppför förgrenar sig leden. Då tar du spåret  till vänster och åker ungefär 2 km utefter Kariknallarnas fjällsida fram till Knallens toppstuga på 1 050 meters höjd. Unna dig en fika och pusta ut en stund.

Utsikten från toppstugan är magnifik; i nordost Bruksvallarna och Mittåkläppen, i sydost Funäsdalsberget, i söder Stor-Skarven, i väster Hästkläppen och långt bort i fjärran Skarsfjället.

Nedfarten från Knallen till byn kan vara lite svår, speciellt om det är isigt på vårvintern. Ta det försiktigt i början nerför branten. Det är bäst att åka tillbaka lätt utför ca 1,5 km på det spår du kom (kryssleden) och från det ta av till höger i rät vinkel på en annan kryssled som går ned mot byn. Därefter följer ett trevlig utförslöpa ända ner till ICA-affären och skidbussens hållplats.

Ladda ner turen i utskriftsvänlig version

Kontrollera alltid snö- och väderförhållanden innan avfärd.
Var extra uppmärksam när ni rör er utanför rösad led.