21 Funäsdalen – Ljusnedal runt

Enkel vacker cykelled med lite uppförsbackar och lite nerför!

Startplats
Härjedalens Fjällmuseum, Funäsdalen by

Beskrivning

Starta vid Fjällmuseet och tag stora vägen till vänster, österut mot Sveg. Sväng till höger efter ICA och passera Hotell Funäsdalen. Vägen är den gamla landsvägen och den löper utmed Funäsdalssjön. Här finns både vindskydd, grillplats och badplats. Fortsätt rakt fram tills grusvägen kommer upp till den asfalterade vägen riksväg (RV) 84. Sväng höger och därefter ner till höger igen när grusvägen kommer fram igen. När grusvägen återigen kommer fram till RV 84 efter 4,5 km svänger du höger och korsar asfalten in på grusvägen på andra sidan.

Detta är den gamla landsvägen till Ljusnedal som slingrar sig fram till Ungdomslokalen som hyst många danslystna fjällbor. När du kommer fram till asfaltvägen tar du till höger och kör över Ljusnan på den nygamla bron. Till höger ligger det gamla bruksområdet med lämningar från en drygt 200-årig verksamhet. Sväng in om du är intresserad av historia och gå runt på området. Först kopparframställning sedan järnbruk och till slut mejeri med ett stort lantbruk. Rakt fram ligger värdshuset Gyllene Bocken som erbjuder mat och dryck.

Fortsätt asfaltvägen fram med Funäsdalsberget på vänster hand. Vägen gör en lång vänstersväng och följer Ljusnans sträckning. Ett lätt motlut visar att älven ändrar höjd och svänger du av till vänster in på parkeringen så får du en parkettplats intill Kvarnströmmens fors. Beroende på vattenföringen så kan det vara allt från ett lätt romantisk vattenflöde till vårflodens rytande och skummande.

Forsätter du vägen upp så passeras Fjällcampingen och i korsningen tar du till vänster och trampar upp för en lång sugande backe mot Funäsdalen. Väl uppe på krönet får du belöningen med en svepande nedförslöpa ner till RV 84. Sväng höger och rulla genom Funäsdalens centrum fram till Fjällmuseet.