Vakna i vaken!

Pigg, lätt, glad – och mindre frusen. Vinterbadarna har blivit Funäsdalens stora snackis. Och badentusiasterna är eniga: man mår gott av ett riktigt kallt bad!

Under några rosa frigolitskivor på isen nedanför Motor & Fritid gömmer sig Vinterbadarnas eget Eldorado. En upphuggen isvak med träram att vila armarna mot och en fin stege för att kliva i och ur vattnet. Badgeneralen Karin Örnholmer har tänt några marschaller som lyser välkomnande i snön.
Karin är förhållandevis nyinflyttad i Funäsdalen och det var hon som satte fart på vinterbadandet i byn i höstas.
– Ja, om jag säger att jag är Karin från Vinterbadarna så vet alla vem jag är, skrattar hon.
Innan hon flyttade till Funäs bodde hon i Halmstad och ville aldrig sluta bada när sommaren tog slut. Så när hon flyttade norröver bytte hon havet mot sjön. Och fortsatte bada fast såväl kyla som is kom.
Hon fick med sig kompisen Eva-Kina, som fick med sig någon annan, som … Tja, nu är de 90 personer i Facebookgruppen. Två tredjedelar åretruntboende, en tredjedel turister.

När vi ses är det fem, sex minusgrader. Ganska varmt på det hela taget. Det här gänget har badat i 25 minus också. Men trots någorlunda milda grader har isen hunnit lägga sig över vaken igen. Cristina Blomdahl Persson tar spaden och hugger rent.

Att släppa tid och rum

Just idag är det sex personer som kommit för att bada. Några hardcore-badare som gärna ligger i tre minuter och så någon som tycker att det räcker fint med ett snabbdopp. Cristina hör till hardcoregänget och är först i. Hon ”sätter sig” tillrätta och tar ett par djupa andetag. Väl hon hittat andningen rör hon lite på benen.
– Det är jätteskönt! Det handlar om att komma ner och andas normalt. När du kliver i kallt vatten annars är det lätt att du bara blir ”aah” och fastnar där. I julas badade min man också. Och han tog ett sånt stort andetag att jag blev orolig, säger hon och skrattar.
Det blir lätt att man håller andan när köldchocken sätter in.
– Vinterbad har ju bra hälsoeffekter. Man släpper allt annat när man badar – jobb och stress. Man är bara är!
Egentligen är det ingen högoddsare att man inte kan tänka på annat. Kylan ger ju kroppen en rejäl chock och ska man kunna vara i så länge som i flera minuter krävs att man är ett med sin kropp, så att man klarar att slappna av, säger Karin.

En bra känsla i hela kroppen

Det går kanske tre minuter och sedan sjunker Cristina ner under vattenytan helt innan hon kliver upp och lämnar plats för Caroline Nyberg i vaken.
– Jag hade aldrig vinterbadat tidigare, men jag tänkte att jäklar vad de badar, jag måste prova!, säger hon och skrattar.
När hon kliver upp är hela hon ett stort leende under den rosa mössan. Och det visar sig vara ett gemensamt drag i hela gruppen. Glad före, men ännu gladare efteråt.
– Jag tycker man känner sig så lätt i kroppen efteråt, säger Caroline.
Också lättheten är en känsla som verkar vara gemensam.

Björn Tusås är en av få män som badar återkommande. Han hörde om vinterbadarna på jobbet. Så de bildade ett eget badgäng som går ner och tar ett dopp ihop efter arbetsdagens slut då och då.
– Man är ju mer vaken när man kliver upp än i! Det märks i kroppen att det är något som sker. Den dagen har man en bra känsla i kroppen.
Han ser sig inte som en av lång-badarna själv, men dagen till ära tar han sitt längsta vinterbad – hittills. Med fint pepp från kanten. Gemenskapen runtomkring är en viktig del. Man stöttar varandra, kommer med uppmuntrande ord och hjälper till att torka och värma varandra efteråt. Snabbt av med blöta badkläder och på med varma kläder. Det är A och O. Och att man aldrig badar ensam!

 

Även för badkrukor

– Min man brukar följa med och hålla vakt ibland när jag badar, säger Frida Blomdahl Hay och berättar att hon badar tre, fyra gånger i veckan. Ofta ihop med mamma Cristina, men annars i sällskap av maken.
För Frida som flyttat hem till Funäs igen efter elva år på annan ort har baden flera poänger.
– Det är mysigt att ha det här ihop med mamma, att få ses så ofta och komma ner i varv tillsammans, säger Frida.
Dessutom märker hon av badets hälsoeffekter. Frida lider av svår migrän, men sedan hon flyttade hem och började bada kallt så mår hon mycket bättre.
– Nu har jag kanske fått två anfall totalt. Jag badade faktiskt en gång när jag hade migrän – och då gick det över! Det är ett fint sätt att bota utan tabletter. Jag badar så ofta jag hinner. Fast inte på sommaren. I somras var jag i Stockholms skärgård hela sommaren, men där badade jag bara två gånger. Jag har alltid varit en badkruka.
Hon får medhåll från Caroline, som också identifierar sig som en badkruka – om sommaren.
– Jag badar inte gärna om det är under 25 grader, säger hon och skrattar.
Fast fyra grader i en isvak går hur bra som helst.

Efter henne är det Fridas tur. Även hon är en långbadare. Och hon är noga med att få ner nacken ordentligt i vattnet. Det är där hennes ömma migränpunkter sitter.
– Jag känner mig så lätt. Det går inte att hålla tillbaka på det här leendet när man väl kommer upp, säger hon och skiner som en sol.
Karin brer ut sin hemvirkade filt på isen och drar av sig överdragskläder och långkalsonger. Och så glider hon i hon också. Då stannar ett gäng längdåkare till. Badar ni? Jajemän!

 

Karin har pulsklockan på sig. Hon tar ofta pulsen i samband med vinterbad. Efteråt plockar hon upp mobilen och visar varför. Pulsen har gått ner från 120 till 90.
– Jag har alltid lite hög puls före, sedan sjunker den i badet, säger Karin.

Positivt för hälsan

Att hälsan påverkas i positiv riktning kunde biokemisten och termobiologen Pirkko Huttunen visa i sin studie 2004. En grupp badare fick under en fyra månader lång period bada och svara på frågor om till exempel sömn, minnesförmåga, depression, trötthet, spänningar och somatiska sjukdomar.
Från början märktes inga större skillnader mot kontrollgruppen. Men efter fyra månader svarade alla testdeltagare att de mådde bättre. Energin var högre – och självkänslan starkare. Personer som led av smärta till följd av reumatism, fibromyalgi och astma rapporterade mindre besvär.
Det som händer rent fysiskt när man badar är att kroppen kickar igång en stressreaktion som frisätter hormonet noradrenalin. Blodcirkulationen ökar också dramatiskt. När man vid djurförsök utsatt råttor för kyla såg man att halterna av även serotonin och dopamin ökar – alltså signalsubstanser som får oss att må bra.

Sist i är Åsa Palm. Ivrigt påhejad av dottern Juni-Li och hennes kompis Noomi.
– Jag har också badat, fast bara på sommaren, säger Noomi nöjt.
Om hon vill hoppa i vaken?
– Näää!

 

Text: Yasemine Bayramoğlu

Foto: Nils Petter Nilsson