Nu byggs fjällens första skateboardpark

I Funäsfjällen gjuts nu nordens första fjäll-betongpark. En 380 m2 stor skatepark mitt i Funäsdalen som kommer vara öppen för både boende och turister. Bakom initiativet ligger lärarna och fjällentusiasterna Micke Dabrowski och Jocke Nornholm.

Idén föddes redan för 12 år sedan. Men kom till liv för två år sedan när slöjdläraren Jocke skrev en uppsats om    fysisk aktivitet hos barn. Undersökningar visar att det är ett rekordlågt deltagande i riksidrott på nationell nivå. Något Jocke ville vara med och motverka. Tillsammans med sin vän och tillika musiklärare Micke Dabrowski tog de upp sin idé om en skatepark, men iden kom också från barnen själva.

– Vi frågade dem vad de skulle tycka vara roligt och själva vilja aktivera sig med, skatepark kom högt upp på listan. Då kände vi att det var dags att förverkliga den idén.  Inte bara för våra barn men också att göra den öppen för alla. Både för boende och gäster i området, berättar Jocke Nornholm.

Just intresset för spontanidrott, såsom skate, bike och cykling, ökar både i Sverige och världen. Skateklubbar är numera medlemmar i svenska riksidrottsförbundet och det är också nyligen en olympisk gren.

Och nu får svenska fjällen sin första park för skateboard. Betongparken är ritad av en arkitekt och byggs av Nord Skateparks. Formen är inspirerad av de mjuka kringliggande fjällen och passar såväl skateboards som cykel, sparkcykel och inlines.

För att kunna bygga parken tog man även hjälp av Funäsfjällens skateboardklubb. Förutom stöd från kommunen, Riksidrottsförbundet och Boverket har parken även fått stöd av det lokala näringslivet.

– Betongparken hade inte varit möjligt utan stödet vi fått från alla företagare runt i Funäsfjällen och hjälpen vi fått från Härjedalens kommun. Det är storslaget att alla hjälpt till, trots att många har det tufft i rådande samhällssituation. Alla gör det här tillsammans för kidsens skull, berättar Jocke Nornholm, och det är otroligt kul att det redan är så stort intresse för parken. Redan innan den är färdigbyggd!

Invigningen planeras till den 12 september. Man har bokat artister och bjuder in skateare från hela Sverige. Men dem allra viktigaste på premiären är de lokala ungdomarna.

– De är ju framförallt för dem vi gör det här. Det är en byrörelse för folkrörelse! Och vi ser fram emot att se betongparken slitas med hälsan, bokstavligen, berättar Micke.

Renderingar av den nya skateparken.

Skateare med Funäsdalsberget i bakgrunden. Den nya skatparken ligger precis ovanför. Foto: Rickard Bergstedt

För frågor
Mats Lennartson, Destinationschef
E-post: [email protected]
Tele: 070-790 24 68

Micke Dabrowski, lärare och fjällentusiast
E-post:[email protected]

Om Funäsfjällen

Funäsfjällen erbjuder Skandinaviens största skidområde. Här finns sex alpina skidområden 300 kilometer längdspår, 610 kilometer skoterleder och nio fjällbyar. Sommartid finns 423 km cykelled, 30 guldturer för vandring samt 200 fjällsjöar och 300 km strömmande vatten på ett och samma fiskekort.