Personer med skoter på Skenören

TIDÅTGÅNG Halvdagstur
BENSIN Funäsdalen
MATSTÄLLEN Fjällkällans kök, Tänndalens restauranger,
DIGITAL INFORMATION Ladda ner appen “Spår och leder i Funäsfjällen” för att se våra skoterleder, preparerade skoterleder och öppna och stängda leder.

Beskrivning

Skoterturen startar från någon av ovan nämda utgångspunkter längs rutten.

Med start i Funäsdalen

Kör skoterleden västerut till stolpe NR 31 där du tar höger och sedan passerar en vägövergång. Kör vidare mot stolpe NR 32, där du tar vänster och sedan klättrar leden sakta upp mot kalfjället. Vid stolpe NR 18 kan du stanna till och titta på utsikten över byn Funäsdalen som ses i öster. Kör vidare längs foten av Lill- och Storskarven, norrut till stolpe NR 19, där du tar vänster och kör upp mot toppen av Skenörsfjället (1174 möh.). Här har du en fantastisk utsikt i alla väderstreck. Ta en ”selfie” när du nått toppen och tagga med #funäsfjällen.

Kör sedan vidare mot Fjällnäs, över Malmagen för vidare färd mot Tänndalen. Leden går ovanför Tänndalens alpina liftanläggningar. Vill du stanna till vid anläggningen i Hamra tar du av innan Fjällnäs vid stolpe NR 7. Följ sedan hänvisning vidare mot Tänndalen och skyltat Funäsdalen. Ta höger vid stolpe NR 35 fram till stolpe NR 33 där du kör vänster mot Funäsdalen.

Med start i Ljusnedal

Kör skoterleden över Funäsdalssjön till Funäsdalen och vidare mot stolpe NR 31, där du följer tidigare turförslag.

Med start i Bruksvallarna

Kör skoterleden västerut mot stolpe NR 21, sedan förbi Kariknallarna och mot stolpe NR 20, där du följer tidigare turförslag. Vi rekommenderar skoterledskartan som komplement. Utrusta dig med kikare, renskinn eller liggunderlag och matsäck.