7. Tänndalsvallen – Rödfjället

Text: admin

Bestigning av Rödfjällets topp (1 243 m). Ett mjukt rundat fjäll i gränslandet mot Rogenområdet.  Spåret går upp öster om Svanåkläppen och över Svanån rakt söderut. Vid högsta punkten på spåret påbörjas den sista oledade biten. Kräver bra väder, karta och kompass.

Startpunkt                          Tänndalsvallens lift
Längd                                  17 km
Höjdskillnad                      500 m
Typ av tur                           Retur
Typ av led                           Kryssled

Ta Tänndalsvallens lift upp, vilket bespar dig en stigning på 110 m, och följ kryssleden i rakt sydlig riktning. Den är en bit av en statlig långled, ibland kallad Södra Kungsleden, som leder till Skedbrostugan och längre bort till Grövelsjön.

Efter ca 2,5 km svagt uppförslut korsar du Svanån på en bro. En privat stuga ligger där på din högra sida. Du fortsätter lätt uppför rakt söderut i ca 4 km över Vättafjällets breda kam fram till ledens högsta punkt med en informationstavla om Rogens naturreservat. Du är då strax väster om Rödfjällets topp och tar av från kryssleden i rät vinkel till vänster och letar dig fram fritt i ca 2 km upp till toppen. Den sista biten kan vara kalblåst och stenig och ibland kan det vara praktiskt att ta av skidorna och gå. Var alltid extra uppmärksam på snöförhållanden och väder när du lämnar kryssleden. Använd karta och kompass.

På toppen väntar en strålande utsikt. Närmast ser du Tännäs i sydöst, Funäsdalsberget i nordost, Skarvarna i norr och Storvigeln i väst. I söder ser du Brattriet och Rogenområdet med sin fascinerande mosaik av stora och små sjöar. Längre bort, i norr och söder, skymtar andra högfjäll både i Dalarna och i Norge.

Åk försiktigt nedför fjället till den rösade leden du kom upp på och åk på den ner. Från Svanån tar du dig  tillbaka på samma led som du kom ned till Tänndalsvallen.

Alternativ utgångspunkt Hamra, 5 km längre.
Från Hamraliftens bergsstation tar du kryssleden( Nordic Ski högfjällsspår ) mot sydväst. Efter bara någon km viker den av åt vänster. Åk vidare på kryssleden, som går parallellt med Svansjön i ca 6  km, korsa Svanån vid Svanåkläppens fot och fortsätt till du når kryssleden från Tänndalsliften, som du nu tar till höger och fortsätter enligt beskrivningen ovan.

Ladda ner turen i utskriftsvänlig version

Kontrollera alltid snö- och väderförhållanden innan avfärd.
Var extra uppmärksam när ni rör er utanför rösad led