Mina bästa träningspass i Funäsfjällen

VI LÄT BYBON, MIKAELA SUNDBAUM, BERÄTTA VART HON HELST TRÄNAR, VILKET VATTEN SOM LÄMPAR SIG FÖR EN TUR I KAJAK OCH VART HON TYCKER ATT GODASTE KAFFET DRICKS.

cykla2PÅ MBT – Cykelled nr. 3. En tuff start längs med områdets mest kända vägar från Bruksvallarna upp till Mittåkläppen där leden viker av till mer teknisk cykling och Säterturen. Du är mitt på fjället och får vika av runt husknutarna på gamla fäbodar. Jag äter våffla och dricker kokkaffe på Djupdalsvallen, kaffe på fjällvatten kokat på vedeldad spis.

 

Förslag löpningI LÖPARSKORNA – Guldtur nr. 5. 9 km över Funäsdalsberget. Lättillgängligt med magnifik fjällkänsla, jag har lyxen att kunna utgå hemifrån och ha 360 graders fjällvy nästan direkt. För den som inte vill starta med mjölksyra i bägge låren, är gondolen ett alternativ. Jag älskar att springa på ”hyllan”.

 

 

racerPÅ RACER – I Norge är asfalten fin och Röros ett måste att besöka, ett världsarv där Pippi Långstrump spelats in. Det blir en lång och vacker tur med ett lunchstopp på något café i Röros gränder. 17 mil tur och retur från Funäsdalen om man tar vägen runt.

 

 

kajakI KAJAK – En spegelblank Funäsdalssjö ger ungefär 9 kilometers paddling om jag håller ytterkant. Bykärnan, Skarvarana, Anåfjället eller Funäsdalsberget i blickfånget beroende på vilket håll jag tittar och är på väg.

 

 

rullskioPÅ RULLSKIDOR – En asfalterad rullskidbana, 8 kilometer, helt utan trafik med fjäll i blickfånget mellan Bruksvallarna och Ramundberget. Dalgången som lever upp till att leverera den bästa längdskidåkningen även sommartid. Inget vätskebälte behövs, kallt(!) vatten dricks ur någon bäck.

 

 

vandringI VANDRINGSKÄNGORNA – Helags, världens tredje bästa topptur. Jag går upp och ner, för att ta mig dit springer jag eller cyklar jag helst, det blir en mastodont dagstur som är sommarens höjdpunkt. En gång har jag turen att på toppen bli serverad champagne av Topsport-Eva. Hur du timar detta förtäljer dock inte denna text.