FJÄLLTUREN – STOR UPPLEVELSE OCH SKÖN STÄMNING

I mitten av juli lämnar vi västkustens värme för fjällvärldens magi. Med cyklarna på biltaket och ungarna i baksätet sträckkör vi genom sommarsverige. Framför oss väntar vår årliga ”fjällturenvecka”. Det här är storyn om min fjällturenvecka 2017 …

Foto: Jocke Lagercrantz. Text: Nellie Larsson

EN MAGISK DAG

Det sista jag sa till min sambo innan vi somnade på lördagkvällen, några timmar efter målgång på Fjällturen, var ”jädrans anamma vilken rolig dag vi har haft”. Sista dagen på vår fjällturenvecka blev en magiskt fin dag. Vi vaknade till klarblå himmel, frost på bilrutan och nysnö på fjälltopparna i fjärran. Och vi var så värda det efter några ruggiga dagar med lika mycket regn som det normalt faller på en månad. Vi hade kurat i husvagnen, gjort blöta cykelturer och torkat tonvis med kläder i ett fuktigt förtält. Men vi hade också ätit mys-frukost på Fjällgården, vandrat Mickelinas stig, kört barntävling och halvt ruinerat oss på högklassig shopping i Funäsdalen.

1100 CYKLISTER OCH DEN SKÖNA FJÄLLTURENSTÄM-NINGEN

Vädersajterna var heta denna vecka. Inte minst lördagsprognosen. Fjällturen i kallt regn hade varit tufft. Men vädret gick från misär till magi på några timmar. Och med spänger, omledningar och nattarbete lyckades arrangörerna göra banan cykelbar. Vid starten i Funäsdalen igår hade vi sol och tio grader. 1100 cyklister trampade iväg över fjällen och när vi återsamlades vid målportalen i Ramundberget var vi skitiga, trötta och lyckliga. Det är nåt alldeles speciellt med Fjällturen – en stor upplevelse i andan av ett nära och hjärtligt arrangemang. Stämningen är så skön. Jag hade en go känsla inför tävlingen, sugen på ett riktigt hårt lopp. De förhandstippade favoriterna i damklassen var de som satte upp tempot i den långa startbacken. Jag var med.

När vi gick in på första stig låg jag i täten.  Körde på så hårt jag kunde och efter det första kalfjället hade jag kört ifrån de andra tjejerna. I Bruksvallarna väntade publikens hejarop och välförtjänt energi. Och så var det dags för den långa grusvägen upp mot Mittåkläppen.  Efter några kilometer stadigt klättrande fick jag en rejäl överraskning. Det sa bara pang, så kom en norsk tjej ifatt mig. Jag la mig på hennes hjul och försökte gå med henne, men hon var stark och jag fick släppa henne innan vi gick in på de tuffa stigarna på fjället. Guldläge för henne.

VIDUNDERLIGT! OBESKRIVLIGT!

Jag fick bättre fart på fjällstigarna och på  Viteggen mötte jag min norska motståndare. Vi hade ögonkontakt en sekund och sen fortsatte min jakt. Mötte snart också ett par andra tjejer. Glada hejarop. Jag jagade vidare efter norskan, men siktade henne inte och när jag gick in i klättringen upp mot Djupdalsvallen var det med kraftlösa ben. Tuggade mig upp till gruvhålen. Vidunderlig utsikt. Obeskrivligt! Började körningen ner mot Ramundberget. Den är lång, tuff och krävande, men å så rolig. Vid bron stod släkt och vänner och hejade sig hesa. Tvåa på Fjällturen 2017. Det kräver revansch.

CYKELSNACK OCH AFTER-BIKE KAFFE

Efter målgång väntade varm lunch på Fjäll-gården och cykelsnack med vänner från när och fjärran. Också till slut, det efterlängtade after-bike kaffet, denna dag med nyvita fjälltoppar som kuliss.

FUNÄSFJÄLLENS CYKELTURER

I Funäsfjällen finns 423 km cykel- och mountainbikeleder. Hyr en cykel på plats eller ta med din egen. Lederna har olika svårighetsgrader, alltifrån lättrampade grusvägar till mer tekniska leder med trallar och vad över bäckar. Ge dig ut på fjället själv eller följ med på en guidad tur. I vår cykelguide kan du läsa beskrivningar över alla våra leder och på Calazos fjällkarta “Funäsfjällen” hittar du alla leder inritade. Vill du cykla utför kan du även ta liften upp på Funäsdalsberget, i Tänndalen och i Ramundberget. Se liftarnas öppettider här.