1 Klinkenturen

Klinkenturen. Blå. 14 km. 30 meter höjdskillnad. 6 timmar.
Blommor och kultur under lätt vandring längs Ljusnan,

Startplats
Ramundbergets Fjällgård / Ramundbergets Camping. Flera Guldturer utgår härifrån så kontrollera att du följer skyltarna GULDTUR 1 tills de har delat på sig.

Beskrivning

Använd grova vandringsskor då alla blöta partier inte är spångade. Följ lederna som går norrut från Ramundbergets Fjällgård. När du gått över bron över Ljusnan håller du stigen till vänster mot Klinken, märkt Guldtur och Pilgrimstur. Stigen slingrar sig i dalgången väster ut mot norska gränsen, delvis längs Ljusnans norra strand.

Efter c:a 2 km svänger ”Pilgrimsleden” åt höger och går norrut uppför höjderna. Du fortsätter dock på Guldtur nr 1 rakt fram längs Ljusnan. Vid bra sikt bjuds du på en underbart vacker vy mot Skarsfjället i väster, 1594 m ö h. Strax innan Klinken kommer du fram till en träbro som tar dig över på andra sidan Ljusnan. Har du tur kanske du får se strömstaren som brukar stå här och vakta bron.

I Klinken ligger en gammal säter (fäbod) som du kommer att se om du fortsätter förbi bron. Fäboden tillhör en familj från Bruksvallarna. På hemvägen på södra sidan om Ljusnan kan du njuta av Mittåkläppen i horisonten mot öster. Vid Jo-Ersbygget, som har en intressant och dramatisk historia som berättas på informationsskylten, passerar stigen på vänster sida om en lada. Ta en titt på ladans södervägg, den är genom åren vackert brunbränd av solen.