39 Svanåkläppen

En trevlig tur som bjuder på en härlig fjällkänsla och vackra vyer.

LÄNGD 8 km
HÖJDSKILLNAD 250 m
SVÅRIGHETSGRAD Röd
TIDSÅTGÅNG 3,5 tim

STARTPLATS
Parkering vid Tänndalsvallen, avtagsväg ca 400 m till vänster efter Skidstadion.

BESKRIVNING
Turens första del är också den tuffaste biten då du börjar med att följa grusvägen uppför skidbacken. Väl upp belönas du dock med en lättvandrad tur där stigen snart lämnar trädgränsen och leder ut på kalfjället. Här följer leden Kungsledens sträckning nästan hela vägen fram till Svanån, men istället för att passera ån så viker Guldturen av till höger och slingrar sig upp mot toppen av Svanåkläppen.

Svanåstugan som ligger nära leden är lika som övriga stugor runt Svansjön en privat stuga, var vänligen att respektera det. Efter turens andra lite svettigare parti är du på toppen av Svanåkläppen. Passa på att ta en fikapaus där och njut av vyerna över vår vackra fjällvärld! Efter toppen bär det av utför och vandringen fortsätter västerut ner på andra sidan Svanåkläppen innan du efter ett tag ansluter till en korsande stig.

Här viker du av vänster, ner mot Svanån igen och följer stigen nästan fram till ån. Där svänger leden återigen vänster för att följa en gammal och väl upptrampad sommarled. Nu vandrar du med Svanåkläppen på vänster sida och Svanån höger sida. Så småningom kommer du fram till det vägskäl där leden gick upp mot Svanåkläppen och då är det bara att gå samma stig tillbaka ner till Tänndalsvallen.