37 Byturen

Fin familjevandring med info-tavlor som berättar om det gamla kulturlandskapet som fjällbönderna skapade.

LÄNGD
6 km
HÖJDSKILLNAD 102 m
SVÅRIGHETSGRAD Blå
TIDSÅTGÅNG 3 tim

STARTPLATS
Parkeringen vid Bruksvallarnas Skidstadion. Koppeltvång råder för hundar inom renbetesfjäll och jordbruksmarker.

BESKRIVNING
Vandringen startar österut över landsvägen längs Nordic Skispåret till Bruksvallarnas Fjällhotell. Sedan kommer du in på den gamla Pilgrimsleden, Herrdal-Norgesvägen, där det finns information om pilgrimsvandringarna samt om de gravar från vikingatiden som ligger invid stigen. Stigen fortsätter fram till kyrkogården där du tar bilvägen upp förbi Rökeriet och Fjällkapellet.

Där följer du landsvägen till höger förbi Gruvarbetarstatyn, sedan den branta vägen rakt upp där du passerar den stora timmerbyggnaden som var ”storfjösa åt a Farup”, härjedalska för brukspatron Farups fjös (ladugård), för ungnötsboskapen på 1800-talet. Nästan längst upp i backen tar du av till vänster genom gårdsplanen till en bostadslänga. Här börjar själva stigen uppför en liten backe till höger.

Stigen passerar en varggrop och ängslador i ett vackert hävdat jordbrukslandskap. Från början var det bönderna i Funäsdalen som hade sina sätrar här, men när gruvverksamheten startade upp i Ramundberget löstes marken in och gruvarbetarna tilldelades ett litet markområde med nyttjanderätt. Där kunde de föda några kor, får och getter och där fick de bygga sig ett hus. Än idag finns det fjälljordbruk i Bruksvallarna och Ramundberget, så ängarna ni passerar visar på hävdade marker och en levande bygd.

Du kan köpa lokalt gjorda ostar hos Fjellost och lokalt producerat kött och fisk i Rökeriet. Ni får läsa om hela gruvepoken, 1600 – 1800-talet på skyltar längs stigen. Staten köpte tillbaka marken när verksamheten lades ner och de gamla brukstorpen blev då kronotorp. I slutet av 1900-talet har de övergått till privat ägo. Innan vandringen fortsätter ner i dalgången kommer du till ett av byalaget renoverat torp vid namn Tröa. Njut av en kopp kaffe i ZeLe sommarkafé. Denna plats är värd ett besök i sig och parkering finns, även en handikappparkering.

Turen fortsätter sedan längs vägen, du passerar över Mittåkläppsvägen och följer stigen som leder till Myhrs väg. Vid brevlådorna svänger du höger längs stigen invid landsvägen mot Ramundberget och fortsätter genom tunneln ner till skidstadion och parkeringen. Här finns WC och på andra sidan landsvägsbron, till vänster vid ICA StigMyhrs finns Brasserie Kerstin med café och restaurang.