35 Tännäs Fiskecentrum – Valmåsen

Den här turen går förbi Lossen som är Sveriges tionde största kraftverksdamm med en dämning på 27 meters höjd.

Startplats
Tännäs Fiskecentrum

Beskrivning

Sväng vänster på väg 311 och åk över Tännån, upp en bit i backen och sväng höger in på första vägen. Fortsätt utmed vattnet fram till
stora vägen som är RV 84 och sväng vänster. Fortsätt stora vägen till första avtaget åt höger och åk förbi gårdarna i Tjärnbräcka, forstätt grusvägen rakt fram och passera badplatsen.

Den stora sjön på höger hand heter Lossen och är Sveriges tionde största kraftverksdamm med en dämning på 27 meters höjd. Utmed vägen finns det informationsskyltar om byn Valmåsen som försvann under vattnet. Grusvägen tar nu slut och du bör vända om och trampa tillbaka samma väg.

Om du har en MTB-cykel och starka ben så kan du cykla vidare ut på stigen som småningom möter en ny grusväg med grov beläggning. Efter några km svänger du vänster och kommer fram till RV 84 igen, sväng vänster och trampa på förbi den stora korsningen och fram till vägen där du kom upp på RV 84 och fortsätt tillbaks till Tännäs Fiskecentrum.