kariknallen

32 Runt Kariknallen

Runt Kariknallen. Blå. 16 km. 350 meter höjdskillnad. 5 1/2 timmar.
Lättvandrad dagstur med fina vyer med toppar och sjöar.

Startplats
”Knalleparkeringen” ovanför Rockvallen i Bruksvallarna. Ta vägen mot Walles från Ica Stigmyhrs, sväng vänster mot Rockvallen innan du passerar Össjeån. Fortsätt vägen upp tills du når en parkeringsskylt till höger. Parkeringen är startplats.

Beskrivning

Här krävs stövlar eller kraftigare skor för turen. Tag grusvägen som leder upp till våffelstugan. När du passerat trädgränsen på väg upp väljer du det vänstra, mindre branta vägvalet mot Kariknallen.

Efter en kort bit kommer du in i en björkdunge, och när du lämnat den svänger den stora stigen upp till höger i sänkan upp mot Kariknallen. Där fortsätter du rakt fram förbi skylten som visar bl.a. till Tänndalen med vandringssymbol. Sommarleden är lite dåligt skyltad periodvis, speciellt i början – men är inte svår att följa fram till Svalåtjärn. Efter några hundra meter, på toppen av Svalåkläppen, går leden under telefonledningen. Efter en dryg km passeras Svalån. Leden är spångad och orangemärkt fram till Svalåtjärnsstugan (dit också telefonledningen går). Ta till höger i ledkorset vid raststugan, skylten pekar mot Ramundberget och leden går norrut i östra kanten på Skenörsfjället.

Sommarleden går till vänster om vinterleden och är orangemärkt, men lite sämre skick (både med glesare märkning och lite blöt på några partier). Den är dock lätt att följa, och på din högra hand finns vinterrösningen som är väldigt tydlig. En härlig vy möter dig på väg ner mot nästa ledkorsning vid Hästkläppen.

När du kommer fram till korset, så kan du göra en liten avstickare rakt västerut efter en liten fin stig till Skenören, ca 1,5 km från korsningen. Tillbaka vid ledkorsningen så tar du leden ner mot Bruksvallarna, mellan Hästkläppen och Kariknallarna. Fortsätt leden rakt ner mot björkskogen och över Ösjöån. Där når du en fyrvägskorsning som kallas ”Wallestorget”. Välj att gå höger på kryssleden ner mot Bruksvallarna, som också är längdspår på vintern. Efter ca en 1 km så passerar du återigen Ösjöån. Fortsätt leden till Rockvallsvägen, som leder upp till parkeringen för Kariknallsturen.