22 Falkhöjden

Falkhöjden. Blå. 10 + 8 km. 300 meter höjdskillnad. 4 timmar.
En skogstur i djurrik natur och med fina vyer med Tännäs som utgångspunkt.

Startplats
Tännäs by, sväng ner vid Tännäs kyrka. Efter ca 250 m tar du till höger vägen mot Fjällbyn. Kör ca 500 m efter grusvägen mot Tännfallet/Östersjön. Där bebyggelsen slutar går leden ner till vänster skyltad med Guldtursparkering. Gå ner till hängbron över Tännån. Leden börjar på andra sidan hängbron och är rösad (markerad med röda kryss).
Alternativt kan du köra vidare nedför backen från kyrkan, passera Tännån och Tännäs Fiskecentrum och svänga in på den första vägen till höger. Följ vägen 1,5 km tills du ser kryssmarkeringen som passerar vägen.
Båda vägarna är smala grusvägar med mötesplatser, men det är OK att parkera efter dessa och i närhet till leden.

Beskrivning

Vissa blöta partier förekommer varför kängor alt. stövlar är att föredra.
En fin rödmarkerad tur som börjar genom det typiska skogslandskapet som visar närheten till Rogen. Inte speciellt artrik flora, men med ett rikt djurliv. Älg, björn, järv och lodjur är ganska vanligt förekommande. Men … de är oftast mera rädda än du!!! Är du tyst och uppmärksam, ja då kanske…

Det är jämn stigning genom storskogen från Tännån upp till Hällne (1 km innan ”Falkboet”). Leden fortsätter över åsen ned till Lillvålvallen, ett gammalt fäbodställe som bönder i Tännäs by nyttjade under tidigt 1900-tal.

Där kan du fylla dina vattenflaskor i ”Mejsån” som slingrar nedanför de små timmerstugorna. Ta leden till höger, efter ytterligare ca 500 m riktning NV, når man raststugan vid ”Falkboet”. Den lilla stugan är öppen för skydd och korvgrillning. Denna rundslinga du nu är inne på är ca 9 km lång och går runt Falkhöjden som syns i väster.

Välj att gå tillbaka samma väg du gick upp (ca 10 km totalt) eller fortsätt leden upp mot Falkhöjdens topp. Därifrån ges en vacker vy mot bl.a. Storvålen, Brattriet och Skedbrofjället vid norska gränsen. Klassiska marker för myskoxarna vintertid, men kan också vara kalvningsland tidigt på sommaren.

Alternativet till att följa leden, som inte går över toppen, är att gå fritt mot toppen och sedan gå fritt tillbaka till leden igen. Leden går runt hela toppen, så du ”fångas alltid in”, om du blir osäker eller om vädret blir dåligt. Tillbaka vid Lillvålvallen tar du leden ner till Tännäs igen

TURFÖRLÄNGNING:
STORVÅLEN – FISKBÄCKVALLEN (Myskoxeland)
Storvålen. Svart. 24 km. 530 meter höjdskillnad. 10 timmar.
Stigarna är omarkerade och kan bitvis eventuellt vara svåra att hitta, så karta och kompass är absolut behövligt.

Om du fortsätter leden runt Falkhöjden moturs, så kommer du till en stigdelning, ca 2,5 km efter ”Falkboet” där leden svänger vänster när du är jämsides med Falkhöjden. Fortsätt den omarkerade stigen rakt fram. Efter 500 meter passerar du en tjärn på vänster hand, och efter ytterligare 500 meter passerar du ytterligare en på höger hand. Ta av till höger efter den tjärnen, upp mot fjället Storvålen. Hitta din egen väg upp till toppen, som ligger på 1123 meter över havet. Därifrån är utsikten enorm, horisonten vidsträckt i alla riktningar. Även om Brattriets massiva profil spärrar vyn mot väster – så syns gränsfjällen mot Norge. Storvigeln och Store Svuku liksom Helags och Sylarna.

Efter att ha njutit storslagna vyer har du två val: Antingen ta samma väg tillbaka (24 km totalt). Eller fortsätta västerut mot Fiskbäcksvålen(29 km totalt). I dalen mellan dessa toppar går en liten omarkerad stig. Från toppen på Storvålen har du en km ner till den. Följ den till vänster (söderut). Du är nu i ett område där du kan möta myskoxarna. Var vänlig och respektera dessa djur, både för deras men också för din egen skull. Blir de provocerade kan de gå till anfall. Gå aldrig närmare än 200 meter, och försök inte att smyga på dem utan håll dig väl synlig.

När det gått utför i några hundra meter delar sig stigen; den vänstra tar dig tillbaka där du gick upp på Storvålen, den högra fortsätter till Fiskbäckvallen (ca 3,5 km) via Skafttjärnen. Vid Fiskbäckvallen tar du stigen till vänster (österut), och når leden som går runt Falkhöjden efter 1,5 km. Följ leden moturs så kommer du via Lillvålvallen tillbaka till Tännäs.