20 Handskinnvålen

Käringsjön – Handskinnvålen. Blå. 8 km. 200 meter höjdskillnad. 3,5 timmar. Högalpin tur i ett fascinerande område med dödismorän. Vida vyer.

Startplats
Parkera vid Käringsjön, avgiftsbelagd enskild väg sista biten. Ta vägen söderut mot Särna i Tännäs. Sväng höger när du passerat Tännäs Fiskecenter och ån Mysklan. Kör vägen mot Käringsjön, 24 km. Betalväg sista biten.

Beskrivning

Turen är torr men terrängen stenig. Vi rekommenderar bra vandringsskor.
Ta sommarleden som går från Käringsjön mot Skedbrostugan. Den är märkt med orange färg på stolparna. Leden går i den speciella karga naturtypen som finns runt Rogen. Marken kallas dödismorän och uppstod när inlandsisen släppte greppet om de stora mängder sten och jord som fanns inlagrade i ismassorna. Var noga med var du sätter fötterna.

Den glesa skogen innehåller 100-åriga grova tallar som du knappast ser någon annanstans. Skogen med sin karga skönhet och med många torrakor med varglav, ger området karaktär. Varglaven kräver gammal tjärved för att trivas och är mycket giftig. Den påstås ha använt som varggift i forna tider därav namnet. Lappmesen trivs i det här området året om.

Från början är det svagt uppför, och efter två km tar du av till höger. Där finns en vägvisare till utsiktsplats. Följ stigen uppför till drygt 900 meter över havet, där det är en fantastisk utsikt över Rogen, in i Norge och över fjällen i Dalarna och Härjedalen. Fortsätt vidare till toppen av Handskinnvålen, som ligger på 999 m.ö.h. Där ser du tydligt hur allt är format av inlandsisen till Rogenmorän.

Ta samma väg tillbaka om du inte vill gå den långa turen förbi Skedbrostugan.