19 Tvärån

Tvärån. Röd. 16 km. 130 meter höjdskillnad. 6 timmar.
Vandring längs Ljusnans blomsterprakt fram till Tväråns vattenfall med fjällens egen jacuzzi i alpin miljö.

Startplats
Parkeringen innan Slättansvallen, 3 km väster om Ramundberget (avgiftsbelagd väg sista biten) på höger sida.

Beskrivning

Från parkeringen vid Slättansvallen så går stigen ut efter Ljusnans södra sida. De första 2,5 km bort till Klinken är mycket lättvandrade, och går efter en tydlig stig. Under blomningstid, juli och första hälften av augusti så bjuds du på en hänförande blomsterprakt med flera sällsynta orkidéer. Väl framme vid Klinken så går du över träbron och du står nu på Ljusnans norra sida. Men vi ska fortsätta vandringen längre in efter Ljusnans dalgång, leden är markerad med orange målning på stenar. Ta den lilla stigen som fortsätter efter Ljusnans norra sida och som här gör en skarp vänstersväng. På andra sidan ligger en vacker gammal säter (fäbod) som ger en känsla av svunna tider.

Det dröjer inte länge förrän du är ute på de gamla slåtterängarna efter Ljusnan och här kan du under juli månad se den sällsynta Brunkullan, en liten svartröd och lätt vaniljdoftande skönhet (Jämtlands landskapsblomma). Efter ca 2 km vandring så kommer Tvärån rinnande ner i Ljusnan från höger. Fortsätt upp efter åns högra sida och du kommer nu att få uppleva alla dessa härligt brusande vattenfall som gör Tvärån så speciell.

Efter ca 1 km upp efter ån och fler fina fall, så gör den en skarp vänstersväng, fortsätt längs högra sidan och passera över den lilla bäcken som strax kommer rinnande ner från höger. Efter ytterligare några hundra meter så svänger ån åter uppåt och du är snart framme vid det fall vi brukar kalla för ”Tväråpoolen”, ett fantastiskt vackert fall med fjällets egen jacuzzi. Här kan du en varm dag njuta av ett dopp du aldrig kommer att glömma. Tänk på att det kan vara starka underströmmar. Gå ytterligare ett par hundra meter längre upp, och du har en perfekt rastplats, ett vackert fall, eldstad, och fina naturliga sittplatser på hällarna. Dags att vända åter nedför Tväråns slingrade dalgång ned till Ljusnan och ta till vänster bort till Klinken och bron.

19 B

Giertebaune. Röd. 7km. 100 meter höjdskillnad. 2,5 timmar.

Startplats Tväråpoolen.

För den som vill fortsätt upp på kalfjället går vandringen upp efter ån och du är snart uppe vid trädgränsen där allt öppnar upp sig med en underbar vy mot Skarsfjället. När du nu väljer att lämna bruset från ån och leta dig upp lite nordost på kalfjället mot Giertebaune så finns det inte här heller några Guldtursmarkeringar.

Ta med fjällkartan med bladbeteckning Z 8 eller Z 56 och en kompass så du är säker på riktningen. Gå upp på fjället och ta riktning österut tillbaka mot kryssleden, är sikten bra så ser du nu Giertebaunestugan. Här får man gå i obanad fjällterräng som kräver gummistövlar eller kängor. Väl framme vid Giertebaunestugan (Privat stuga) så står du åter igen på vandringsleden.

Ta sommarleden ner mot Ljusnan efter lättvandrade gamla slåtterängar. Här följer två korta vad över Ljusnan och du är strax tillbaka till parkeringen vid Slättansvallen. Vill du inte vada över Ljusnan (den kan vara strid ibland) så följ kryssleden i stället ner till bron vid Klinken.