18 Kariknallsrundan

Vacker vandring ovanför Bruksvallarnas by med våffelstuga intill stigen.

LÄNGD
7 km
HÖJDSKILLNAD 270 m
SVÅRIGHETSGRAD Röd
TIDSÅTGÅNG 4 tim

STARTPLATS
Parkering ovanför Rockvallen i Bruksvallarna. Ta vägen mot Walles från ICA StigMyhrs, sväng vänster och följ Rockvallsvägen för att svänga upp höger vid parkeringsskylten. Här startar vandringen.

BESKRIVNING
Kariknallens våffelstuga ligger på 1050 m.ö.h med härlig utsikt över byn och fjällen runtomkring. Stigen upp kantas av fina gräsmyrar, mängder av fjällblommor och en porlande bäck. När du passerat trädgränsen är det viktigt att du följer ledmarkeringarna som går i en liten böj upp till stugan, då svåra erosionsskador längs sluttningen har uppkommit genom att vandrare genat uppför den sista branten. Naturen måste ges möjlighet att läka såren.

Efter våfflor med myrbär (hjortron) och grädde följer ni guldtursleden västerut inunder Beritkläppen fram till Klövjestigen. Den användes förr i tiden som transportled med häst och klövjesadel över till Fjällnäs och Röros för varuutbyte. Stigen fortsätter längs Klövjestigen i en tvär sväng till höger och sedan tillbaka till parkeringen ovanför Fjällbäcken, som erbjuder goda luncher och fika.