Fjällvändra

17 Svansjön-Bolagen/Storvigeln

Svansjön mot Bolagen/Storvigeln. Röd. 17 km. 80 meter höjdskillnad. 5 timmar. En spännande tur i högalpin miljö med dramatiska vyer runt Bolagen. Kräver ordentliga skor eller stövlar.

Startplats
Kör RV 84 västerut mellan Hamra och Fjällnäs. Tag sikte på skylten ”Naturrastplats 500 m” och sväng till höger efter 400 m in till ett hus. Betala för privatvägen i ”skåpet” vid ett rött uthus. Vänd tillbaka och sväng in till höger på grusvägen. Öppna bommen och kör upp till ”Fjällparkeringen”
vid Svansjökläppen. Efter regn kan vägen vara lite dålig, men går bra att köra om man tar det lugnt.

Beskrivning

Från parkeringen går du längs den upptrampade stigen västerut med den branta Svansjökläppen på höger sida. Efter c:a 15 minuter och när du passerat Svansjökläppen så svänger den rödmålade stigen åt vänster mot Vättafjället med du tar stigen som går åt höger. Efter en stund så delar sig stigen igen och även här håller du höger. Snart ser du renvaktarstugan som du går fram till och fortsätter vidare åt nordväst. Här finns inga stolpar med ledskyltar så stigen är markerad med små stenrösen. Korta bitar kan stigen vara lite otydlig, men du hittar snabbt fortsättningen på andra sidan myr-marken. Här ser du gränsen mellan Sverige och Norge, sjön Bolagen med Vigelfjällen i bakgrunden. Efter drygt 1,5 timme så korsar du en rödmarkerad stig som går ned till sjön men du ska fortsätta på åsen. Efter ytterligare 15 minuter så kommer du fram till ännu en korsande stig och den skall du följa åt vänster ner mot sjöändan. Fortsätt på stigen ner till bron vid sjön Bolagens nordvästra hörn. Det är utför hela vägen ner till bron, och fortsätt sommarleden på andra sidan fram till Vigelstugan. Nu passeras riksgränsen mot Norge. Ta samma väg tillbaka, om du inte känner för en ytterligare utmaning.

Toppbestigning Storvigeln 1561 möh.

Leden är ej markerad, karta och kompass behövs för bestigning. Forsätt upp i dalgången mellan Tvärvigeln och Storvigeln. När du når dalgångens högsta punkt viker du vänster upp mot toppen. Hem tar ni samma väg som ut, men ta det försiktigt ner till leden igen.