17 Bolagen

Vandring från Svansjökläppen till den stora sjön Bolagen.

LÄNGD 12 km
HÖJDSKILLNAD 80 m
SVÅRIGHETSGRAD Blå
TIDSÅTGÅNG 6 tim

STARTPLATS
Svansjöns avgiftsbelagda fjällparkering, uppfart till vänster på väg mot Norge på väg 84 efter Hamra skidanläggning. Betalning vid rött uthus till höger om väg 84. Koppeltvång råder för hundar inom renbetesfjällen.

BESKRIVNING
Denna led är inte tydligt markerad så ta med karta och kompass och läs beskrivningen noggrant. Var uppmärksam på att en del versioner av karta visar en stig direkt nere vid sjön, det stämmer inte utan håll lite höjd.

Från parkeringen går du längs den upptrampade stigen västerut med den branta Svansjökläppen på höger sida. Efter c:a 15 minuter när du passerat Svansjökläppen så svänger den rödmålade stigen åt vänster mot Vättafjället men du tar stigen som går åt höger. Efter en stund så delar sig stigen igen och även här håller du höger.

Snart ser du renvaktarstugan, obs privat, som du går förbi och fortsätter vidare åt nordväst. Stigen är markerad med små stenrösen. Korta bitar kan stigen vara lite otydlig, men du hittar snabbt fortsättningen på andra sidan myrmarken. Härifrån ser du gränsen mellan Sverige och Norge nedanför Vigelfjällen och sjön Bolagen.

Efter drygt 1,5 timme så korsar du en rödmarkerad stig som går ned till sjön men du ska fortsätta på åsen. Efter ytterligare 15 minuter så kommer du fram till ännu en korsande stig och den skall du följa åt vänster ner till bron vid sjön Bolagens nordvästra hörn. Där vänder du och tar samma stig tillbaka.