11 Livsäterån

En lättvandrad tur med fjällkänsla, vida vyer och vattenfall

Startplats
Parkeringen vid ”Högsta Hållan” RV 84

Beskrivning

Följ den rösade leden som börjar vid den stora kartan på norra sidan vägen upp mot Malmbäcksstugan och Lill -Skarven. Passera Nordic Ski spåren (funäsdalens fina längdspårsystem vintertid) och fortsätt stigen/leden några hundra meter till. När leden svänger vänster fortsätter du stigen rakt fram förbi en stor sten. Vandringen följer några olika stigar med är skyltad och röjd. Stigen går upp ur björkskogen och upp på kalfjället. Följ den tills Livsäterån dyker upp, här kan du gå över till andra sidan och utforska åns lopp ner i ravinen.

Ån är nedskuren i fjället och har många släta hällar att rasta vid. Utmärkt att bada i små vattenfall eller att bara njuta av fjällets sus och vattnets porlande. Vandra lite längs de förtjusande vattenfallen och sprången. Härlig utsikt ner över Funäsdalen by och Funäsdalsberget. De stugorna som ligger i anslutning till ån är privata och skall respekteras, inga närgångna besök tack.

Hemfärd samma väg som du vandrade ut.