Inspiration / Lofsdalsturen

5 minuter att läsa

Lofsdalsturen

Denna tur rekommenderas vid fint väder.

Information

UTGÅNGSPUNKTER Funäsdalen, Ljusnedal, Bruksvallarna, Tänndalen, Tännäs
LÄNGD 160 km från Funäsdalen
TERRÄNG Tät barrskog, ungskog, knotiga fjällbjörkar, myrar, kalfjäll
TIDÅTGÅNG Heldag
BENSIN Funäsdalen, Tännäs, Lofsdalen
MATSTÄLLEN Tännäs: Tännäsgården och Arrán i Tännäskröket, Lofsdalen: Aktivitetshuset, Trapper och Skoterköket
BOENDE Tännäs: Tännäsgården, Tännäskröket, Lofsdalen: Fjällhotellet
DIGITAL INFORMATION Ladda ner appen “Spår och leder i Funäsfjällen” för att se våra skoterleder, preparerade skoterleder och öppna och stängda leder.

Beskrivning

Skoterturen startar från någon av ovan nämnda utgångspunkter längs rutten.

Med start i Funäsdalen

Följ skyltning mot Tännäs och kör längs den slingrande skoterleden i kuperad terräng i skogsmark och över myrar med fjället Storvålen på västra sidan. Efter ca 1 mil öppnar sig landskapet och ger en fantastisk utsikt vid Bergvallens säter (gammal fäbovall på vänster sida). Vid bra sikt ser du Sonfjället, Hovärken (Lofsdalsfjällen) och Tännäskröket i öster. Här korsar också Nordic Ski spåret skoterleden några meter ner i backen, så håll stor focus på skidåkare när du fortsätter vidare ner mot Tännäs. Du passerar en mindre bilväg innan du når utkanten av byn. Fortsätt rakt fram tillvägövergången mot stolpe NR 37 där du tar skoterbron över Tännån och kör mot Tännäs fiskecentrum. Här kan du handla lite enklare förtäring. Kör vidare efter skyltning Lofsdalen och mot stolpe NR 40 och vidare söderut. Skoterleden följer en skogsbilväg i ca 5 km i ett område som är väldigt älgrikt – var uppmärksam. Är du sugen på lunch rekommenderas att ta av till vänster efter leden vid stolpe NR 60 och vidare mot Tännäskrökets liftanläggning. Kör sedan tillbaka till stolpe NR 60 och tag vänster.

När du lämnar skogsregionen vid stolpe NR 43 finns ett vindskydd alldeles vid leden som ett perfekt stopp för medhavd matsäck. Kör vidare längs stora myrmarker mot Brändåsen, Ränningsvallen och Högvålen – Sveriges högst belägna by. Lämna nu fjällbjörkarna bakom dig och kör på kalfjället i flera mil mot Lofsdalen. Här finns ett stort urval av matställen, fikaplatser och möjlighet att tanka. Kör sedan samma led tillbaka mot Funäsdalen. Du kommer nu att uppleva fjällvärlden fast från andra hållet med nya vyer och fantastiska fjäll.

Med start i Ljusnedal

Följ leden fram till stolpe NR 36 där du tar av mot Tännäs.

Med start i Bruksvallarna

Kör skoterleden mot Ljusnedal. Kör höger i korsningen vid stolpe NR 26 och vidare mot Ljusnedal. Ta höger vid stolpe NR 27 och NR 28. Vid stolpe NR 36 kör du vidare mot Tännäs.

Med start i Tänndalen

Kör österut över Tänndalssjön. Följ skyltning mot Tännäs vid stolpe NR 35.

Kultur

Tännäs; Sveriges högst belägna kyrka, Härjebrygg, Tännäs Fiskecentrum och myskoxcentrum

Vattendrag och sjöar

Lofsdalssjön – reglerad sjö. Leden över Lofsdalssjön hålls under ständig kontroll av ledvärdarna men försiktighet bör ändå iakttagas. Vi rekommenderar skoterledskartan som komplement. Utrusta dig med kikare, renskinn eller liggunderlag och matsäck.