Bruksvallarna (alt. Walles)–Ösjödalen ToR

Text: admin Foto:

Startpunkt:

Ta skidbussen till Bruksvallarna och hoppa av vid ICA Stigmyhrs. Därifrån går skidleden västerut mot Ösjöstugan. Ni kan även gå, eller ta bilen, upp till Walles fjällhotell och kliva på leden där vilket gör turen cirka 1 kilometer kortare- och betydligt lättare. Walles har en betalparkering.

Färdledare:

Lätt, ca 15 km ToR, ca 240 meters höjdskillnad. Startar man från Walles så är turen mycket lätt och en fin barntur.

Enastående skidtur som följer Ösjödalen i nordlig riktning. En riktig klassiker! Prepareras med pistmaskin från vecka 7. Följ leden från ICA Stigmyhrs mot Ösjöstugan och Långbrottstugan i nordvästlig riktning. De första två kilometrarna går uppför i samma spår som ett grönt Nordic Ski-spår. När ni väl har kommit upp ovanför trädgränsen och in mellan Hästkläppen till vänster och Ramundberget (själva berget, -inte byn) på höger sida börjar turen på högfjället. Ni passerar där en skoterled och en korsande skidled men ni ska fortsätta rakt fram, nordväst. Efter cirka 2,5 kilometer lätt uppförsåkning kommer ni fram till en annan vinterled som går i nord-sydlig riktning. Där ser ni Skenörsfjället, 1174m ö h, i söder och Ösjökläppen någon kilometer till nordväst. Ta höger i korsningen och efter en kilometer klättring passerar ni en kant och får se det magnifika Skarsfjällets vackra siluett som tornar rakt upp i norr. I grytan på Skarsfjället, 1594 m ö h., brukade järven förr driva ner renar för stupen. Efter ytterligare någon kilometer med lätt åkning kommer ni fram till Ösjöstugan. Se öppettider i vinterguiden. Våfflor, varm choklad och annan lätt och god mat finns att avnjuta. Om ni känner er starka och vädret är fint så ta samma väg nedför och få solen i ansiktet söderut.

Alternativ hemfärd: Ni kan ta en snabbare och lättare väg nedför fjället om ni känner för det. Genom att från Ösjöstugan ta leden österut mot Ramundberget by, ca 2,5 km och när ni når toppen av Solliften, ta vänster längs den orangemärkta turnedfarten, som går väster om Ramundbergets alpina backar. Se upp i nedförbacken, det kan bli brant på vissa ställen. Ta sedan skidbussen hem från Ramundberget. Leden mellan Ösjöstugan och Ramunberget är vanligtvis preparerad efter vecka 7.

Alternativ färd till Ösjödalen: Ta skidbussen till Ramundberget och åk upp med liften närmast busstoppet. (Stjärnliften) Byt sedan lift till Solliften som börjar i mitten av backen och kom på så sätt enkelt upp på fjället. När du kommit upp följer ni leden sydväst mot Ösjöstugan. Följ leden cirka 2,5 kilometer tills ni når stugan. En mycket vacker och trevlig tur som vanligtvis är preparerad efter vecka 7.

Skriv ut som pdf vp8

vp8

Kontrollera alltid snö- och väderförhållanden innan avfärd.
Var extra uppmärksam när ni rör er utanför rösad led.