Hamra–Tänndalen

Text: admin Foto:

Startplats:

Ta skidbussen eller bilen till Hamra och följ vägen västerut, mot Norge, tills ni kommer fram till platsen där det oranga Nordic Ski-spåret korsar väg 84. Följ spåret norrut.

Färdledare:

Lätt, ca 9,5 km, höjdskillnad ca 190 meter. Ca 3-5h.
En lätt och lite kortare fjälltur i vacker fjällterräng.
De första 1,5 kilometrarna på det oranga spåret norrut genom skogen är ganska krävande uppför fjällsidan men gör också att man fort kommer upp ovanför trädgränsen och kan njuta av utsikten längre. När ni kommit upp i mer fjällskog kommer ni fram till en raststuga, efter ytterligare några hundra meter, när ni nästan är uppe på kalfjället är det dags att ta av österut mot Andersborg och Tänndalen. Följ den kryssmarkerade leden österut. Efter ungefär en kilometer passerar ni vinterleden mot Svalåtjärn där den viker av åt vänster, norrut, över Anderssjöarna. Ni ska fortsätta till höger i östlig riktning lite mer uppför. Ni kommer nu att komma nära Hamras gamla skidbacke och liftstation som låg på norrsidan 84: an. Den ligger ungefär 200 meter söder om platsen där spåret delar sig mot Svalåtjärn.
Nu väntar rolig åkning som bitvis har små och rätt branta upp- och nedförsbackar – men ta det lugnt och njut av utsikten. Ni åker då med Anderssjöarna på er vänstra sida och bortanför dem det 1174 meter höga Skenörsfjället. Det sägs ha fått sitt namn från en ingenjör som under 1800-talet gav sig iväg för att göra mätningar runt fjället och hördes sedan aldrig av igen. (”Skenör” blir med dialektal härjedalska för ”ingeniör”.) Snett fram till höger, närmast er, ser ni Hamrafjället och snett fram till vänster ligger Stor-Skarven, 1260 m ö h. Fortsätt leden framåt tills ni efter cirka 5,5 km når fram till leden mellan Svalåtjärn och Andersborg. Där tar ni höger, söderut, för den sista kilometern fram till Andersborg. Se öppettider i vinterguiden. Där kan ni äta våfflor och annan lätt mat, eller varför inte bara sitta och njuta i solen och beundra utsikten över dalgången med Tänndalen nedanför och Rödfjället på andra sidan?

När ni är redo att ge er av så välj leden mot Tänndalen. Ta det lugnt i nedförsbacken, även om ni har nedförslut, medvind och hemlängtan, det är bättre att komma hem lite senare än att inte komma hem alls!

Skriv ut som pdf vp4

vp4

Kontrollera alltid snö- och väderförhållanden innan avfärd.
Var extra uppmärksam när ni rör er utanför rösad led.